Nationaal Preventieakkoord
“Een gezonder Nederland in 2040.” Dat is de ambitie die de Rijksoverheid in 2018 met ruim vijftig organisaties heeft vastgelegd in het Nationaal Preventieakkoord. Als gemotiveerd partner heeft de FNLI dit akkoord ondertekend. Daarmee neemt de Nederlandse voedingsmiddelensector onder andere aanvullende acties voor het stimuleren van een gezonde leefstijl. Naast akkoorden en afspraken nemen producenten ook zelf het initiatief. Zo wordt er ingezet op verantwoorde marketing, het verminderen van suiker en zout in producten en het aanpassen van portiegroottes met speciale aandacht voor frisdrank, zuivel en zoete tussendoortjes. Naast een gezond aanbod is transparante productinformatie en voorlichting belangrijk om de consument te helpen gezondere keuzes te maken. Met de Schijf van Vijf als voorlichtingsmodel informeert het Voedingscentrum consumenten over richtlijnen voor goede en gezonde voeding. Een voedselkeuzelogo op verpakkingen ondersteunt dit.
Inspanningen vanuit het Nationaal Preventieakkoord richten zich tevens op het bieden van gevarieerde en gezonde voedingskeuzes op scholen, kantoren en sportkantines. Daarnaast zet de voedingsmiddelensector in op verantwoorde reclame-uitingen als die zijn gericht op kinderen. Dezelfde verantwoordelijkheid geldt voor sponsoring van sport en sportevenementen. Dit laatste doen wij samen met het NOC*NSF.