FrieslandCampina heeft haar krachten gebundeld met Lidl en ReGeNL in een innovatieve pilot voor regeneratieve landbouw.

Dertig melkveebedrijven verspreid over Nederland werken mee aan een driejarige pilot van FrieslandCampina, gericht op regeneratieve landbouw. Met financiële steun van Lidl en ondersteuning vanuit het Nationaal Groeifonds Programma ReGeNL zetten de leden-melkveebedrijven van FrieslandCampina concrete stappen richting een landbouwsysteem dat bodemherstel, biodiversiteit en een toekomstbestendig verdienmodel voor de melkveehouder centraal stelt. Ketenpartners werken op deze manier samen aan een duurzaam voedselsysteem waarin de boer, de natuur en de consument centraal staan. 

Open toegankelijke standaard voor regeneratieve landbouw

Het doel van de pilot is om samen een open toegankelijke standaard te ontwikkelen voor regeneratieve landbouw, waarbij de focus ligt op het meetbaar maken van de impact. De pilot onderzoekt hoe regeneratieve landbouw, zoals kruidenrijk grasland en beweiding, kan bijdragen aan bodemherstel, biodiversiteit, een toekomstbestendige voedselproductie én een robuust verdienmodel voor de melkveehouder. 

Steeds meer melkveehouders willen de overstap naar regeneratieve landbouw maken, maar dat kunnen ze niet alleen. Om deze transitie mogelijk te maken, hebben melkveehouders toegang nodig tot kennis, begeleiding en een goed verdienmodel. Een sterke samenwerking in de keten met partners zoals Lidl is daarbij onmisbaar. - Tuncay Özgüner, President FrieslandCampina Retail & Americas

Regeneratieve landbouw richt zich op een gezonde bodem, het vergroten van biodiversiteit en het verbeteren van de natuurlijke veerkracht van landbouwgrond. Het project heeft een looptijd van drie jaar. In het eerste jaar worden op maat gemaakte bedrijfsplannen ontwikkeld. In de twee daaropvolgende jaren worden de nieuwe werkwijzen geïmplementeerd en worden zowel de ecologische als economische resultaten nauwgezet gemonitord. De samenwerking is een belangrijke stap richting ReGeNL’s einddoel: vóór 2031 samen met 1.000 boeren de omslag maken naar toekomstbestendige landbouw.

Lees hier meer over hoe FrieslandCampina zich inzet voor een toekomstbestendige landbouw.

Foto: FrieslandCampina - v.l.n.r. Tuncay Özgüner (Tuncay Özgüner, President FrieslandCampina Retail & Americas), André de Groot (melkveehouder in Laren, Gelderland), Eline van der Mast (Manager Voedselsysteemperspectief ReGeNL) en Erik van den Hoogen (CCO/Directeur Inkoop en Marketing Lidl Nederland).