De code bestaat uit basisregels voor de reclame voor voedingsmiddelen. Er bestond al een apart artikel voorbestemd voor het richten van reclame op kinderen dat tot 2005 uitsluitend ging om reclame op tv, radio en verwerkt in drukwerk. De belangrijkste passage was daarbij dat het niet meer mogelijk was om als kinderidool actief voedingsmiddelen aan te prijzen.
In 2006 heeft de FNLI de reclame gericht op kinderen verder aangescherpt: reclame mag niet meer gerichten worden op kinderen tot 7 jaar. Deze afspraak is sinds die tijd opgenomen in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen.
Nieuwe reclamecode zet trend inperking reclame gericht op kinderen door
In 2008 worden weer nieuwe stappen gezet en ook deze aangescherpte richtlijnen worden opgenomen in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Het toepassingsgebied omvat nu álle media, inclusief online en social media zoals influencer marketing. De aanscherping omvat ook het verbod om te suggereren dat je méér mag eten van caloriearme varianten dan van het reguliere product. Daarnaast wordt het verboden overmatige consumptie van voedingsmiddelen te tonen en het expliciet aansporen daartoe. Vanaf 2008 gelden er duidelijke regels ten aanzien van communicatie & marketing in het kader van voeding & gezondheid.
Meer weten over de inspanningen van de sector op het gebied van gezondheid en leefstijlpreventie?