De NVWA heeft de 'nieuwe' meldwijzer-teksten gepubliceerd op haar website.
Verbeteringen, maar nog altijd enkele bezwaren
Positief is dat de meldwijzer op een aantal onderdelen is verbeterd; een bedrijf is minder snel in overtreding dan voorheen en aan een aantal wensen van het bedrijfsleven is tegemoetgekomen. Zo kan een melding in fases worden gedaan als niet alle gegevens binnen 4 uur zijn verzameld, en hoeft er niet gemeld te worden bij producten die zich nog in eigen beheer bevinden, waarbij het probleem in het bedrijf is ontstaan.
Echter, enkele belangrijke punten rond de meldwijzerprocedures en teksten zijn (nog) niet opgepakt;
- het hanteren van een termijn van 4 uur waarbinnen de melding gedaan moet worden, terwijl de EU-regelgeving meer ruimte geeft, als het maar zo snel als mogelijk is. Hierbij is er in onze ogen wettelijke ruimte om ook een interne risicobeoordeling uit te voeren;
- het niet onderscheiden van “schadelijke” en “ongeschikte” levensmiddelen, terwijl dit wel in de EU-regelgeving wordt genoemd;
- het van toepassing verklaren van de meldplicht op aan een bedrijf geleverde grondstoffen.
Hoe verder met de meldwijzer?
Op de drie bovengenoemde punten zijn we het oneens met de NVWA. Daarom zullen wij die punten blijven aankaarten bij de NVWA en het ministerie van VWS, én gaan we samen met VNO-NCW kijken of sprake is van te hoge lastendruk voor bedrijven.
De bezoeken, inspecties en andere controle-activiteiten van de NVWA zullen blijven doorlopen. Er kunnen zich bij het doen van een melding onterechte situaties voordoen, nu bovenstaande punten niet zijn opgelost. We raden bedrijven aan om bij twijfel ook de wettelijke kaders te consulteren.
Lees hier het nieuwsbericht van de NVWA over de aangepaste teksten van de Meldwijzer.
Meldwijzer onveilige levensmiddelen