In de Pointer-uitzending is uit het interview met Cees-Jan Adema, directeur FNLI, uitsluitend het deel uitgezonden waarin de industrie wordt verweten onvoldoende te doen om overgewicht en obesitas tegen te gaan – daarbij wordt door het programma de meest recente evaluatie van het Nationaal Preventieakkoord aangehaald – en de vraag voorgelegd of er geen totaalverbod op marketing voor voedingsmiddelen buiten de Schijf van Vijf moet komen.
Belangrijke verantwoordelijkheid van de sector
Buiten kijf staat dat we in Nederland een brede uitdaging hebben op het gebied van gezondheid en leefstijlpreventie. Voedingsmiddelenproducenten hebben daar een belangrijke rol en verantwoordelijkheid. En ondanks dat er al veel goede stappen zijn gezet, erkennen we ook dat we er nog niet zijn. Maar er is ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid; het terugdringen van overgewicht en obesitas zullen we samen met alle partijen, onder andere degenen die het Nationaal Preventieakkoord hebben ondertekend, moeten doen. En waar we kunnen, zullen we het proces wat ons betreft ook moeten versnellen. Ook dat vraagt de inzet van álle partijen.
Inzet continueren en ambitie om te versnellen
In de tv-uitzending komen de inspanningen, resultaten en ambities van de industrie om verder te gaan en te versnellen waar mogelijk, niet aan bod. Bijvoorbeeld het voorstel om de Reclamecode op eigen initiatief aan te scherpen door onder meer de leeftijd voor kindermarketing te verhogen naar 16 jaar, de blijvende inzet op productherformulering, verkleining van de portiegrootte en een settingsgerichte aanpak. Daarin nemen voedingsmiddelenproducenten al langere tijd hun verantwoordelijkheid en wil de sector in het kader van het Nationaal Preventieakkoord tot een versnelling komen.
Ten aanzien van wettelijke maatregelen; waar deze kunnen helpen, zullen ze ingezet moeten worden in combinatie met zelfregulering. Ze kunnen elkaar juist versterken. Vooropgesteld dat de wettelijke maatregelen wel uitvoerbaar, handhaafbaar en effectief moeten zijn. Tegelijkertijd zullen we moeten komen tot een breed pakket aan maatregelen: niet alleen marketing, maar ook productherformulering, portiegrootte, een aanpak gericht op de specifieke karakteristieken van een omgeving (settingsgerichte aanpak), productaanbod en educatie. De voedingsmiddelensector is onderdeel van de samenleving en wij bewegen mee met de maatschappelijke en sociale ontwikkelingen. Dat hebben we altijd gedaan en dat zullen we ook altijd blijven doen.
Bekijk de tv-uitzending hier terug.
Beeld: KRO-NCRV; Pointer