Afgelopen jaar is voor de zevende keer geïnventariseerd in welke mate kinderen met reclame voor voedingsmiddelen in aanraking (kunnen) komen en in hoeverre de geïnventariseerde reclames lijken te voldoen aan de Reclamecode Voor Voedingsmiddelen in de Nederlandse Reclame Code. In het rapport is breed gekeken naar marketinguitingen die kinderen en jongeren in allerlei omgevingen tegenkomen. Ook is gekeken of de geadverteerde producten in de Schijf van Vijf passen.
Afnemende reclame gericht op kinderen, aandacht voor online, social media en bioscopen blijft nodig
Reclame gericht op kinderen neemt over het algemeen af. Waar kinderen nog wel blootgesteld worden aan voedingsmarketing, is de focus van adverteerders verschoven van de traditionele vormen van reclame, zoals advertenties op websites en kindgerichte televisiezenders, naar andere platforms zoals gesponsorde content op YouTube, Instagram en TikTok.
Op deze sociale media is er een gebrek aan transparantie over gesponsorde content. Zo melden influencers niet altijd duidelijk wanneer er sprake is van een commerciële samenwerking, wat het moeilijk maakt voor kinderen en ouders om reclame te herkennen. Andere aandachtspunten die uit het rapport naar voren komen zijn online reclame en reclame in bioscopen of tijdens events.
Tot slot valt op dat er in het rapport een vergelijking wordt gemaakt met de Schijf van Vijf in plaats van de voedingskundige richtlijnen van de Reclamecode. Daarnaast wordt er door het rapport breed ingezet op blootstelling van kinderen in plaats van marketing gericht op kinderen. Omdat dit niet de uitgangspunten zijn van de Reclame Code, is het rapport niet als enige maatstaf te nemen voor het het beoordelen van de effectiviteit van de Reclame Code.
Inzet FNLI voor verantwoorde marketing en reclame
FNLI ziet het belang van zorgvuldige reclame, ook binnen het digitale domein, en blijft dit benadrukken bij haar leden. Zo publiceerden FNLI en bvA eerder al gezamenlijk de gids ‘Content Creators en Foodadverteerders’. Daarin worden extra checks geadviseerd voor reclame op digitale platforms en reclame in samenwerking met influencers. Waar regels vanuit de Reclame Code overtreden lijken te zijn, gaat FNLI het gesprek aan met haar leden.
Daarnaast organiseert FNLI regelmatig informatie- en voorlichtingssessies voor haar leden waarin de regels voor reclame en sponsoring worden toegelicht. Ook blijven wij in gesprek met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het onderwerp.