Op 4 juli organiseerde de FNLI samen met de bond van Adverteerders (bvA) een live-event over regels in de voedingsmiddelenreclame. Met inspirerende presentaties en praktijkcases over de laatste ontwikkelingen rondom deze regels, met voornaamste focus op reclame richting kinderen.

Christine Grit, manager Voeding en Gezondheid bij de FNLI, trapte de bijeenkomst af met een overzicht van de ontwikkelingen die de Reclamecode van Voedingsmiddelen heeft gehad sinds de lancering in 2005. Ook gaf ze een kijkje in de aanstaande aanpassingen die op dit moment worden uitgewerkt en naar verwachting vanaf 2024 ingaan. Zoals verhoging van de leeftijd naar 16 jaar, aangescherpte criteria en hoe de naleving verder te verbeteren door middel van pre-toetsing van campagnes en door het inzetten van A.I. 

Frank Janssen, directeur bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), inspireerde vervolgens de aanwezigen over het campagne voeren met gericht vooronderzoek en een langetermijnvisie, ingezet op meerdere mediakanalen (o.a. tv, radio en online/influencers). Doel van deze campagne met de naam ‘Brood, goed verhaal.’ is de kennis over brood onder consumenten verhogen en dan met name volkoren brood. Een mooi voorbeeld van een brede aanpak om gedrag te kantelen in de gewenste richting.  

Aan de hand van meerdere ‘slido’-vragen (interactieve tool voor live polls tijdens events) gaf Ebba Hoogenraad, advocaat en partner bij Hoogenraad & Haak, praktische voorbeelden gecombineerd met uitspraken van de Reclame Code Commissie als het gaat om duurzaamheidsclaims. Belangrijkste take-out als het gaat om deze claims is dat deze altijd gebaseerd moeten zijn op gedegen (actueel) bewijs. Verder wees Ebba op de verantwoordelijkheid die als je adverteerder hebt bij reclames en samenwerking met influencers. 

Als laatste gaf Amber de Smet, Media & Connections Planning Manager Benelux bij PepsiCo, de aanwezigen een inkijkje in de criteria die de producent van frisdrank en snacks stelt bij de selectie van en de samenwerking met influencers. En ook hoe ze ervoor zorgen dat de gevoerde campagnes transparant zijn en altijd herkenbaar als betaalde reclame. 

Word lid van FNLI voor toegang tot dergelijke events en ons ledenportaal 

FNLI organiseert regelmatig kennissessies (online en live) voor haar leden over uiteenlopende onderwerpen die relevant zijn voor bedrijven in de voedingsmiddelensector. Leden profiteren daarnaast van exclusieve toegang tot kennis via ons online ledenportaal. Is uw bedrijf nog geen lid, maar heeft u wel interesse? Neem dan contact met ons op.